MENU


EN

Aydınlatma, Belediye Binası, PROJE

Küçükçekmece Belediyesi Yeni Hizmet Binası

Share
  • Cemal Emden
  • Cemal Emden
  • Cemal Emden
  • Cemal Emden
  • Cemal Emden
  • Cemal Emden
  • Cemal Emden
  • Cemal Emden

Türkiye’nin İlk Doğa Dostu Kamu Binası: Küçükçekmece Belediyesi

İstanbul’un gelişmekte olan ilçelerinden Küçükçekmece’de belediye, eski binanın yapısal yetersizliğinden dolayı yeni bir belediye hizmet binası gerekliliği doğmuş ve proje, bu ihtiyaç doğrultusunda ortaya çıktı. Türkiye’nin ilk doğa dostu kamu binası olan Küçükçekmece Belediye Hizmet Binası’nın projesinde işveren, mimar, iç mimar, aydınlatma tasarımcısı, mühendisler birlikte çalışmıştı. Aydınlatma tasarımcısı projeye, bilinçli tasarlanmış ışık elde etmek için dahil edildi. Bilinçli tasarlanmış doğru ışık görsel değeri dışında, gerek ekonomik bakımdan gerek sağlık politikası bakımından gözardı edilemeyecek büyüklükte bir önem taşımakta. Bu sebeple, ışığın sadece lüks değil bir ihtiyaç olduğunu bilen ve bu doğrultuda eğitim almış bir aydınlatma tasarımcısının projede yer alması büyük önem taşıyor. Belediye binası kütlesel olarak yanyana gelmiş üç silindirik kütleyi saran şeffaf bir dış katmandan oluşmuş. BRE-GLOBAL’in projeye özel hazırladığı “terzi usulü” kriterlere uygun tasarlanan bina Türkiye’nin ilk BREEAM sertifikalı kamu binası olmuştur.

Aydınlatma tasarımının, yeşil bina prensiplerine uygun olması için, gerekli proje yönetim ekibinin ve diğer tasarımcı ekiplerin katılımı ile proje boyunca toplantılar yapılmış, bu şekilde gereksinim ve beklentiler üzerinde uzlaşılmıştır.

Küçükçekmece’nin Yeşil Çatısı…

Bir bütün olarak yeşil bina özelliği taşıyan binada pasif iklimlendirme, atık su dönüşümü, ekonomik su kullanımı, doğal ışık kullanımı, yeşil çatı, geri dönüştürülebilir malzemeler kullanılması gibi tasarımın her evresini kapsayan sistemler kullanılmıştır. Yapay aydınlatma sistemi de bu anlayış dahilinde düşük enerjili kaynaklar tercih edilerek bina genelinde DALI kontrol sistemi ile dim ve bölgelendirme kontrolleri yapılarak çözülmüştür.

Şeffaf dış cephe içerisindeki kütleler gün ışığında dışarıdan algılanırken, kendi iç pencereleri ile içerideki yaşantıyı da görünür kılmıştır. Geceleri ise, ayrı duran meclis kütlesi iki ayrı kota yerleştirilmiş wallwasher armatürler, ofis kütleleri ise iki katta bir bulunan gezi teraslarına gömülmüş up-light armatürler ile aydınlatılmıştır. Bu sayede iç cepheler homojen bir şekilde aydınlatılarak binanın camdan yapılmış dış cephesi içinde, karanlıkta parlayan bir kandil gibi algılanması ve gün ışığı olmayan zamanlarda da bina içi ortak alanlardaki görsel konfor seviyesi  arttırılmıştır.

Binanın halk girişinde, kapıya doğru uzanan ışınsal kanallar içine yerleştirilmiş downlightlar, ziyaretçileri danışmaya doğru yönlendirmiş, bu ışınsal kurgu uygulamanın mümkün olduğu yerlerde devam ettirilmiştir.

Meclis kütlesi ile ofis blokları arasında kalan sirkülasyon alanında, taş kaplama duvar ile tavanın birleştiği yerde açılan kanallara yerleştirilen lineer led profiller ile duvarlar aydınlatılarak mekanın sınırları belirlenmiştir. Bu sayede yürüme aksındaki ikili downlight armatürlerin sayısı azaltılmıştır. Sirkülasyon hattı dışında kalan armatürler ise ayrı olarak gruplandırılarak, istenildiği zaman kapatılabilmeleri sağlanmıştır.

Bir dairenin merkez noktasından girilen açık ofis alanlarında, tavana ışınsal olarak yerleştirilen reflektörlü lineer sarkıtlar kullanılarak genel aydınlatma sağlanmıştır. Cepheye bitişik yerleştirilen özel odalarda ise  lineer armatürler açık ofislerdeki armatürlerin dikine çevrilerek arası açılan akslardan doğacak karanlık noktalar ve cephede oluşabilecek istenmeyen yansımalar engellenmiştir.  Meclis kütlesinde birinci bodrum katta bulunan encümen odaları da aynı şekilde ışınsal yerleştirilmiş lineer armatürler ile aydınlatılarak, bu odalar birleştirildiği veya bölündüğü zamanlarda bile aydınlatma karakterinin korunması sağlanmıştır.

Asansör hollerinde ise lineer armatürler reflektörlü değil opal kapaklı kullanılmış ve daha yumuşak bir ışık etkisi sağlanmıştır. Asansörler,  asansör kapısının aksına yerleştirilen downlight armatürler ile vurgulanmıştır.

Silindirik bir hacmi olan meclis salonu, gün ışığı saatlerinde aydınlık bir mekan olmasına rağmen, meclis toplantılarının yapıldığı mesai saati sonrasında karanlık kaldığından yapay aydınlatmaya ihtiyaç duyulmuştur. Bunu sağlamak için salonda duvar ile tavanın birleşiminde dairesel ve mekanın ortasında dört adet dikdörtgen tavan aydınlatması kullanılmıştır. İç mimari ekibinin özel tasarımı olan kasnak, imalatçı ile beraber çalışılarak geliştirilmiştir. Çeperdeki tavan ışıklığı içine gizlenmiş modüler fleksi Power LED armatürler, doğal ışık etkisine benzer bir etki yaratabilmesi için lenssiz olarak seçilmiş ve dikey yüzeyleri aydınlatırken çatı ışıklığı da ışık ile doldurulup karanlık kalması önlenmiştir. Bunlara ek olarak mekanın genel aydınlık seviyesini yükseltmek için tavanda geniş açılı downlight yerleşimi yapılmıştır. Meclis sıralarına tırmanan basamaklar, gizli aydınlatmalarla vurgulanarak yön bulmanın kolaylaştırılması amaçlanmıştır.

Binanın geri kalan kısımlarından ayrılan başkanlık katında, tavanlarda yer alan bronz kanallar içine siyah gövdeli sıva üstü downlight armatürler yerleştirilmiştir. Bu sayede kat genelinde yaygın bir aydınlık yerine mekandaki aktiviteye göre bölgesel aydınlatma sağlanmıştır. Sekreterya bölümünde yer alan iki çatı ışıklığı içine yerleştirilen aplikler ile, bu ışıklıkların altındaki bitkilerin gün ışığının olmadığı zamanlarda da aydınlatılması ve mekanın sınırlarını belirleyen taş kaplama duvarların aydınlatılması sağlanmıştır.

Peyzaj aydınlatmasında ise binanın görünürlüğünü engellemeyecek şekilde seçilen ağaçlar, kazıklı spotlar ile aydınlatılmıştır. Dairesel cam cephede istenmeyen yansımaları engellemek ve peyzaj alanında dolaşan ziyaretçilerin kamaşmadan rahatsız olmamaları için bu spotlar vizörlü olarak seçilmiştir. Bu ağaçlar binanın doğu tarafında yer alan, -tören alanı olarak da kullanılacak olan- sert döşemeli alanda daha yoğun olarak seçilmişken, binanın batı tarafındaki yumuşak döşemeli gezinti bölümünde seyrekleştirilmiştir. Bollardlar ve yere gömme armatürler ile de yürüyüş yollarının güvenliği ve genel oryantasyon sağlanmıştır.

Mimari Tasarım: Mutlu Çilingiroğlu

Mimari Proje Ekibi: Mutlu Çilingiroğlu, Göksel Kılınç, Tülin Ulaş, Meltem Ergüler, Dağhan Çam, Merve İpek, Hüseyin Penbeoğlu, Betül Alioğlu

İşveren:  Küçükçekmece Belediyesi

Proje Yöneticisi: Küçükçekmece Belediyesi, Seyfullah Demirel, Tuncay Gürcan, Ferit Kahraman, Şerafettin Mataracı

Ana Yüklenici: Yeni Yapı, Proje Koor. Mimar Sevil Gül

İçmimari: Arif Özden, Tanju Özelgin, Mutlu Çilingiroğlu

Aydınlatma Tasarımcısı: Zeki Kadirbeyoğlu – ZKLD

Elektrik Tesisatı: HB Teknik

Peyzaj: Arzu Nuhoğlu

Breeam Danışmanı: Duygu Erten – Turkeco

Fotoğraflar: Cemal Emden

 

İlgili Yazılar

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

porn porno şişli masaj salonu rokettube porno eskişehir escort malatya escort konya escort