MENU


EN

SÖYLEŞİ

NA Lightsytle Galata Kulesi Aydınlatma Projesi

Share
  • NA Lightsytle Galata Kulesi Aydınlatma Projesi
  • NA Lightsytle Galata Kulesi Aydınlatma Projesi

NA LIGHTSTYLE, birçok tarihi, dini, anıtsal yapıların yanı sıra otel, ofis, müze, konut, alışveriş merkezleri gibi iç ve dış mekan konularında aydınlatma tasarımı ve danışmanlığı hizmeti veren öncü bir tasarım ofisi. Maxx Royal Kemer, Caresse Bodrum Otel ve Tarabya Oteli gibi birçok projenin ışığını tasarlayan Aydınlatma Tasarımcısı Nergiz Arifoğlu ile Galata Kulesi’nin aydınlatması hakkında söyleşimiz.

Modern yapıların yanı sıra, Bozdoğan Kemeri ve Akaretler Sıraevlerin aydınlatma projesi de size ait. 20 yıl evvel bunları hayal etmiş miydiniz?

NA: Işık, mimarlık eğitimi sırasında ilgimi çeken bir konu olmuştu ki, yüksek lisans tezimi aydınlatma üzerine yapmak istedim. 20 yıl evvel Türkiye’de aydınlatma tasarımcılığından bahsetmek gerçekten zordu. Ancak, her tasarımcının gönlünde yatan ve üzerinde çalışmaktan son derece keyif alacağı bazı konular vardır. Sanırım, biz bu konuda şanslı bir ofis olduk.

Galata Kulesi’ni aydınlatmak da hayal ettiğiniz bir proje o zaman?

NA: Galata Kulesi’nin yeri bizde ayrıdır. Yüzyıllardır ayakta kalmayı başarmış, belediye logosundan birçok kurum ya da etkinliğin kurumsalına kadar kent kültür ve yaşamına işlemiş bir ikon. Geçmişten günümüze kent siluetine hakim duruşunun yanı sıra 360 derece kente bakışı ile her dönem İstanbul’un ve elbette bizim de gözbebeğimiz oldu. Çalışmakla görevlendirildiğimiz bir iş kavramından çıkıp, aslında daha çok büyük bir sorumluluğu omuzlarımızda taşıyarak sahiplendiğimiz bir proje oldu Galata Kulesi. Zira, bu döneme ait yerli ve yabancı ziyaretçilerin belleğinde ve görsel belgelerde, bu kent içindeki gece kulenin görüntüsünü tasarlamaktı işimiz. Hassasiyetimiz de bu yönde ilerledi. Tasarım, uzun süren planlama, testler ve kurul onayları akabinde nihayet Ağustos 2015’te hızla hayata geçirildi.

Kulenin aydınlatma tasarımı sürecine nasıl başladınız?

NA: Galata Kulesi’nin aydınlatması işi bize geldiğinde, kule aslında karanlık değildi. Ancak bulunduğu konuma, mimari özelliklerine, tarihi dokusuna ve İstanbul için simgesel anlamına pek de yakışmayan görüntüler içindeydi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve İstanbul Enerji A.Ş. sorumluluğundaki bu değerli yapının yeni aydınlatma tasarımını bizler çalışırken, Prof. Dr. Rengin Ünver hocamız işveren adına çalışmalarımızı denetledi. Galata Kulesi’nin aydınlatılmasıyla ilgili etütleri yaparken, eserin kent içinde farklı bakış doğrultularına göre nasıl aydınlatılacağına kadar; esere zarar vermeden montaj prensipleri, enerjinin nereden taşınabileceği, uygulanabilirlik, estetik, ekonomiklik ve yeni teknolojilere yatırım kriterleri de göz önünde bulundurduk. Tüm bu kriterlerin yanı sıra ileride yapılacak olası bir Aydınlatma master plan için de kent geneline örnek olmasıydı hedefimiz.

Kulenin aydınlatmasını tasarlarken hangi kriterleri göz önünde bulundurdunuz?

NA: Bizim için bu değerli eserdeki tasarımın ana hedefi; İstanbul içinde bulunduğu noktanın kentsel kimliğine uygun, kent ölçeğinden, insan ölçeğine kadar düşünülmüş, mimari dokusu, formu ve özelliklerini vurgulayan, geçmişten izler taşıyan, simgesel ve hatırlarda kalıcı, kendine ve kente yakışır keyifli görüntüler sunabilmesi.

Galata Kulesi’nin dış cephe mimari aydınlatma tasarımında bazı temel kriterleri referans aldık. Kısaca anlatmak gerekirse; öncelikle kent kimliğine olan katkısından bahsetmeliyiz. Kültür ve sanatın merkezi olan Beyoğlu bölgesinin, İstanbul siluetinde kulenin referans noktası olarak kendini ifade etmesine olanak sağlayabilecek kontrollü bir sistem içinde olması dikkat edilmesi gereken bir durumdu. Ayrıca, gündüzleri mevcut görüntüsünü etkilemeyen, geceleri ise görsel zenginlik katan estetik bir görüntü oluşturabilmek gerekiyordu.

Diğer bir kriterimiz ise teknik uygunluk ki, günümüzdeki en uygun teknoloji, ışık kaynağı, uygulama kolaylığı, işletme ve bakım, onarım kolaylığı geçmiş tecrübelerimize göre yön verdiğimiz bir konu. Ülkemizde oldukça önemli bir konu ise ekonomi, hatta birçok projemizde tasarımın gidişatını ve uzun vadedeki kalitesini belirleyen bir unsur. Bu projede de uygulama ve işletme aşamasında kabul edilebilir makul maliyetler ana konu halinde idi.

Bu değerli eser için çok önemsediğimiz de esere saygı göstermek, montaj ve işletme esnasında esere zarar verilmemesi oldu.

Çoğu zaman tasarım aşamasındaki ile finaldeki proje aynı olmayabiliyor bahsettiğiniz etmenlerden dolayı. Siz bu kriterler ile tasarıma nasıl yön verdiniz, nasıl yaklaştınız?

NA: Kule topoğrafik konumu itibarı ile uzak kent ölçeğinden, yakın insan ölçeğine kadar farklı görüntüler sergiliyor. Kuleyi, iki bölümde düşündük aslında kabaca. Biri kulenin alt gövdesi ve meydan ile ilişkisi, diğeri kulenin üst gövdesi, balkon kısmı ve külahı. Gövdenin aydınlatması, oturduğu meydan, yakın çevre ve sokak boyutunda insanların bakış açısında önemli bir rol oynuyor. Kulenin alt gövdesi, kent ölçeğinde olduğu kadar, insan ölçeğindeki yaklaşımda vurgulanması amacı ile göz seviyesinden uzakta konumlandırılan projektörler ile aydınlanıyor. Böylece, meydan çevresinde oturan ya da dolaşan insanlar için tepe noktasını göremedikleri ama taş gövde olarak algıladıkları silindirik yapıyı estetik olarak algılama imkanı sunuyor. Kule çevresinde konumlanan dekoratif aplikler, yakın çevre dokusu ile görsellikte ilişki kurarken, kule dibindeki meydanda oturma, dinlenme ve dolaşma alanlarını aydınlatarak kulenin çevresini merkez haline getiriyor.

Galata Kulesi kent ölçeğinden baktığımız yöne göre 1/3 ve 2/3 oranlarında üst kısmı ile kendini siluet içerisinde yükseltiyor. Kent içindeki haritasal konumu ve bakış doğrultuları belirlenerek silindirik gövdesini gösterecek noktalara projektörler yönlendirildi.

Kulenin dikkat noktalarından bir tanesi; tuğla ile örülmüş büyük ve derin kemerli pencereleri olan restoran ve önünde çepeçevre balkonu olan üstündeki kafeterya katı. Her iki katta da içerideki atmosferi ve görsel konforu bozmadan dışarıya bakışı sağlayan bir aydınlatma düşünüldü. Yani, restoranda otururken içeriye ışık girmediği gibi, dışarıya bakarken de ışık kaynakları bakış seviyesinin altında konumlandığı için kamaşma yapmıyor.

Yani Galata Kulesi’ne kızılımsı görüntü veren yüzük kısmı değil mi?

NA: Evet. Kulenin bu kısmı en çok önemsediğimiz yerlerden biri. Kule üzerinde bulunan restoran katı ve kafeterya katı, eski ateş tuğla rengini ortaya çıkartacak, İstanbul’un gecedeki genel siluet renklerine uyumlu, ancak farklı renk tonu ile diğerlerinden ayrılan kiremit tonu, günbatımı kızıllığı ve alev rengi sıcaklığında özel bir renk karışımını hedefledik. Bu da günümüz LED teknolojisinin bize sunduğu imkânlardan biri oldu. Zira, eski ışık kaynakları ile bu özel rengi yakalamak ve uzun süreli korumak çok olanaklı değildi. Kulenin balkon demirlerinin tutunduğu babaların ön alınlarında dönerek tekrarlayan küresel LED ışık kaynakları ile parıltı ve dairesellik etkisi attırıldı. Kulenin üzerinde bulunan külah, küçük ebatlı ancak yüksek güçlü LEDli projektörler ile aydınlatılarak tepede toplanma etkisi vurgulandı. Külah aydınlatmasında kullanılan projektörler aynı zamanda alemi de aydınlatarak tepede parlamasını sağladı.

Teknik kısımlardan bahsedersek, Galata Kulesi’nin aydınlatmasında ne tip ürünler kullanıldı?

NA: Kulede mimari özelliklerine, aydınlatılacak yere ve tasarıma uygun olabilecek farklı özelliklere sahip birçok ürün kullanıldı. Kulenin geneli için Philips’ in farklı özellikteki LED’li ürünleri külah, balkon ve pencerelerde yer alırken, kulenin alt kütlesi Siteco projektörler ile aydınlatıldı. Bega-aplikler meydan aydınlatmasında oturma ve dinlenme noktalarını işaretledi. Seçilen tüm ışık kaynakları günümüz teknolojisinin tasarımda hedeflediğimiz etkileri oluşturabilecek, birçok kez test edilerek açıları ve konumları belirlenen ürünler.

Galata Kulesi yüzyıllardır, birçok efsane ve şiire konu olmuş. Şimdi de geceleri yeni aydınlatması ile farklı bir dili var.

NA: Evet, aydınlatma konseptinin başka bir yüzü de mesaj vermesi. Aslında, yüzyıllardır hikayelerde anlatılan ve günümüze kadar gelen Galata Kulesi ile Kız Kulesi’nin birbirine kavuşamadıkları dillere destan olmuş aşkı aydınlatma tasarımında da bir simge olarak yer aldı. Gece masalsı yeni bir görüntü ile yükselen kulenin külahında yer alan ve tüm İstanbul’u gözetleyen küçük pencerelerden göz kırparcasına, zaman zaman çakarak yanıp sönen LED ışıklar, Galata Kulesi’nin Kız Kulesi’ne hiç bitmeyecek olan aşkının bir başka ifadesi.

Fotoğraflar: Philips Arşivi

İlgili Yazılar

Tags: , , , , , , , , , ,

Comments are closed.

porn porno şişli masaj salonu rokettube porno eskişehir escort malatya escort konya escort